środa, 22 lipca 2015

Pragmatyka miłości

Miłość, do czego służy?


Miłość jako przedmiot do służenia.
Miłość jako obiekt mający funkcję do spełnienia, zadanie do wykonania, rzecz do zrobienia.
Miłość w relacji z podmiotem lub podmiotami, przedmiotem lub przedmiotami.
Miłość w teorii aktów miłosnych.
Miłość w teorii implikatur, tzn. miłość z sensem dosłownym i niedosłownym, z kontekstem i bez kontekstu.
Miłość w teorii relewancji, tzn. kochaj podmiot/przedmiot, tyle, ile trzeba i jak trzeba, kochaj prawdziwie.
Miłość w teorii presupozycji, tzn. miłości można przypisać wartość logiczną, prawdę lub fałsz.
Miłość w teorii okazjonalności, tzn. miłość nie mająca stałego przyporządkowania do konkretnego podmiotu/przedmiotu.


Ćwiczenie 1.
Obejrzyj film bez dźwięku. Powiedz, czy inaczej odbierasz film?

Ćwiczenie 2.
Do czego służy miłość? Podkreśl właściwą odpowiedź. 
- do rzucania różnymi przedmiotami,
- do używania medykamentów,
- do śmiania się,
- do naprawiania przedmiotów,
- do całowania się,
- do spacerowania,
- do chodzenia na karuzelę,
- do robienia zdjęć,
- do płakania,
- do kupowania kwiatów,
- do wynoszenia przedmiotów z domu,
- do odczuwania ogromnego smutku,
- do jeżdżenia na rowerze,
- do bycia samotnym,
- do posiadania myśli samobójczych,
- do zakochiwania się,
- do wracania do siebie,
- do zatrzymywania samochodów,
- do biegania,
- do nieistnienia świata.

Ćwiczenie 3.
Zaznacz właściwą odpowiedź. Akt miłosny najbardziej cechuje się :
- przedstawieniem samej miłości,
- wywarciem nacisku na podmiot/przedmiot i wpłynięciem na jego zachowanie,
- podjęciem działania lub zobowiązania,
- wyrażeniem stanów emocjonalnych,
- stworzeniem nowego stanu rzeczy.

Ćwiczenie 4.
W 5 zdaniach napisz w jakich sytuacyjnych i społecznych warunkach funkcjonuje miłość?  

Przykład:
- Kiedy podmiot 1 i podmiot 2/ większa liczba podmiotów chce być w miłości.
- Kiedy podmioty są fotogeniczne.
- Kiedy podmioty istnieją tak dla siebie, że nie istnieje dla nich świat.
- Kiedy podmioty lubią płakać.
- Kiedy warunki materialne podmiotów są tak dobre, że pozwalają na zakup kwiatów/kina/czekoladek .

Ćwiczenie 5 (dla chętnych).
Napisz rozprawkę na temat: " Używanie, a użyteczność miłości".

Pomoc:
Za Słownikiem j. polskiego:

użyć - używać (czasownik):
" zastosować coś jako środek, narzędzie",
" skorzystać z czyichś usług, z czyjejś pomocy",
" wziąć coś jako lekarstwo, używkę; zastosować coś jako przyprawę, kosmetyk",
" zrobić z czegoś użytek",
" doświadczyć czegoś przyjemnego".

użyteczność (rzeczownik):
" cecha tego, co jest użyteczne",
" korzystanie z czegoś".

użyteczny (przymiotnik):
" przynoszący pożytek, potrzebny do czegoś",
" pomagający komuś w czymś".


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz